Actueel hoogtebestand Nederland, landuse en forensisch natuuronderzoek

Het valt me in communicatie met medemappers en bekijken changesets op dat relatief weinig mensen kennis hebben of gebruik maken van de AHN Hillshade view (Klik op het layers icoon en selecteer AHN3 DTM Hillshade of kijk anders op het (oude) forum hoe je dit als achtergrond in je editor kunt instellen)

Ik zie nogal eens dat mappers door mij gemapte of of aangepaste landuses samenvoegen omdat zij menen “dat het toch maar een aaneengesloten bosgebied is”, “3dshapes verouderd is” of op AHN uitgelijnde zaken opnieuw uitlijnen volgens BGT terwijl de kwaliteit daarvan in natuurgebieden vaak erbarmelijk slecht is

Terwijl ik (die bos- en natuurbeheer gestudeerd heeft) toch echt een veelvoud aan percelen zie met specifieke boomsoorten, ontginningsmethoden, bodemsoorten, oude grenzen, verdwenen wegen enz. In het Engels heet dit “forest forensics” (ik ken geen nederlandse vertaling). Hier staat een youtube video over dit onderwerp.

Ik voeg heel veel van de zaken die ik hierboven noem niet aan de kaart toe omdat OSM dat niet ondersteunt of omdat ik daar simpelweg niet altijd de tijd niet voor heb. (OSM is al zo verslavend :grinning:)

Waar het uiteindelijk om gaat is dat deze begrenzingen als lijntjes op OpenTopoMap getoond worden en dit mij en anderen bij navigatie en onze natuuractiviteiten helpt.

Afgelopen week ben ik helaas weer een uur kwijt geweest met gedeeltelijk reverten en uitleggen waarom.

Aansluitend heb ik alle eerder door mij bewerkte landuses de source 3dShapes vervangen door AHN aangezien ik daar eerder niet zo consequent in was. Valt de trigger “3dshapes is verouderd” weg en is mijn voortgang eindelijk te zien.

Dank voor jullie begrip!

5 posts - 4 participants

Read full topic

Ce sujet de discussion accompagne la publication sur https://community.openstreetmap.org/t/actueel-hoogtebestand-nederland-landuse-en-forensisch-natuuronderzoek/4626