Addr:street en afkortingen: name of official_name volgen

N.a.v. de reactie van @E_de_Wit in JOSM regels tagcontrole Nederland - nu ook in Osmose - #2 by E_de_Wit even een draadje over addr:street:

Is het gewenst, ongewenst, of om het even om de straatnaam af te korten in addr:street?
(In Nederland dus; de OSM-regels over afkortingen zijn namelijk duidelijk)

Als ik kijk naar dit draadje op het oude forum over de straatnamenproblematiek, heb ik het idee dat het merendeel de voorkeur heeft voor uitgeschreven namen als name, maar addr:street wordt niet expliciet benoemd. Wel staat er dat het vooral te maken heeft met technische beperkingen van de BAG import plugin en dus gemakkelijker is om het te laten staan:

Dat is vooral een technische beperking. Adressen worden met de BAG-importer geïmporteerd, en overschreven. Het is daarom voorlopig eenvoudiger om de adresnodes zo te laten.

(‘Eenvoudiger’ lees ik niet als dat het ongewenst is om het te corrigeren, enkel dat het niet per se hoeft tot de importplugin het wel kan)

De wiki is echter recent aangepast door te specificeren dat addr:street de official_name zou moeten volgen. Waarschijnlijk is dat een onbedoeld neveneffect van het topic over afgekorte snelwegnamen welke alleen official_name hebben, want ik kan hier geen veralgemeniserende discussie over vinden die name=* (van de straat) ook uitsluit van addr:street van het adres.

Dus hierbij een draadje met de vraag: stel ik zie addr:street=St. Dr. Prof. Wethouderslaan, is het:

• Fout om het uit te schrijven naar hoe je het in de volksmond zou noemen (“ik woon aan de Sint doctor professor Wethouderslaan 18 in Afkortingsstad”, het afgekorte is niet eens uitspreekbaar)
  • Beter om het uit te schrijven, zodat het overeenkomt met de gangbare naam (niet de formele papieren naam) van de straat, dus met de name=* tenzij de straat geen echte naam heeft (e.g. snelwegen)
  • Of allebei prima (en moet de wiki dus aangepast worden om dit ook te reflecteren)

Op basis van TagInfo van addr:street lijkt de waarde Sint veel populairder dan St.; en Doctor veel populairder dan Dr. in Nederland: addr:street | Keys | OpenStreetMap Taginfo Netherlands . EDIT: zie reactie E_de_With hierop.
En omdat dat ook meer overeenkomt met de internationale richtlijnen van OSM, zou ik dus zelf neigen naar uitschrijven (wat ik dacht dat ook de meerderheidsvoorkeur was 0:) )

10 posts - 7 participants

Read full topic

Ce sujet de discussion accompagne la publication sur https://community.openstreetmap.org/t/addr-street-en-afkortingen-name-of-official-name-volgen/5928