Bomen import Amsterdam

De gemeente heeft een zeer uitgebreide en vrij exacte dataset van een groot gedeelte van de bomen in Amsterdam, zo’n 270.000. Hiervan hebben nagenoeg alle bomen een geslacht (soort) toegekend (1.000 niet), een hoogte toegekend (8.000 niet) en een plantjaar toegekend (26.000 niet). Enige wat het grootste gedeelte niet heeft is een omtrek/diameter (190.000 niet).

Op dit moment zijn er zo’n 27.000 bomen aanwezig in OSM binnen de Gemeente Amsterdam. Hiervan zijn er ongeveer 18.000 ook aanwezig in de dataset van de gemeente. Deze 18.000 zullen dus moeten worden vervangen of worden bijgewerkt met de data van de gemeente (of niks mee doen en niet importeren kan ook natuurlijk).
(Dit getal 18.000 ben ik opgekomen d.m.v. QGIS door een buffer van 7,6 meter. Met een kleinere buffer krijg je meer dubbele bomen en met een grotere buffer verwijder je ook steeds meer bomen die niet aanwezig zijn in de dataset.)

Ik heb de tags van de dataset al omgezet naar tags die te gebruiken zijn in OSM. Dit is wat ik nu heb als tags (inclusief een aantal mogelijke waardes):
denotation=natural_monument
description=*
diameter:range=0.1-0.2 m;>1.5 m
genus=Ulmus
genus:en=Elm
genus:nl=Iep
height:range=<6 m;15-18 m;>24 m
leaf_cycle=deciduous;evergreen
leaf_type=broadleaved;needleleaved
name=*
natural=tree
operator=Begraafplaats De Nieuwe Ooster
owner=Gemeente Ouder-Amstel
ownership=municipal
ref=* (dit is het referentienummer uit de gemeentelijke database)
source=Gemeente Amsterdam
source:date=2023-09 (dit is de laatste update datum van de dataset)
species= Ulmus hollandica
species:nl=Hollandse iep
start_date=*
taxon=Ulmus hollandica 'Belgica'
taxon:nl=Hollandse iep (cultuurvariëteit)
wikidata=*
wikipedia=*
De referentie tag kan worden gebruikt voor het in de toekomst mogelijk updaten van de dan geïmporteerde data in OSM.
En als jullie betere benamingen voor sommige tags en/of keys weten dan hoor ik het graag!

Dan nog een vraagje, wat zijn de volgende stappen (indien de meerderheid van jullie hiermee akkoord gaat)? Gewoon deze stappen tot in detail volgen?

8 posts - 5 participants

Read full topic

Ce sujet de discussion accompagne la publication sur https://community.openstreetmap.org/t/bomen-import-amsterdam/109165