Busnetwerk in Vlaanderen grondig veranderd: wat te doen. (Voorstel van mechanische bewerking)

In Dutch since this is about the bus network in Flanders.

In het kopje “Wissen” stel ik een mechanische bewerking voor om een groot deel verouderde data uit te wieden.

Veranderingen

In juni zijn er massale veranderingen doorgevoerd aan het busnetwerk van De Lijn.

Veel lijnen zijn gewijzigd en zijn van nummer veranderd. Er zijn ook veel haltes hernoemd (en daarmee trouwens ook van ID veranderd).

Onze busdata zijn jaren geleden ingevoerd gebaseerd op de data van De Lijn. De lijnen zijn nooit afgeraakt omdat Polyglot na al zijn harde werk het toch wat te veel vond zijn om alles alleen te doen. Sindsdien zijn die data stilletjesaan verouderd geraakt omdat het specialistisch werk is om die te onderhouden. De recente veranderingen in het busnetwerk lijken een goed moment om het deel van de data dat verouderd is, buiten te gooien.

Wissen

Concreet zou ik graag beginnen met:

  • Met een mechanische bewerking, de route_ref:De_Lijn wissen op alle haltes. (En ook de route_ref op haltes van De Lijn.)
  • Van alle routerelaties in OSM (dat zijn er 2977) het nummer, de ref, from en to opvragen en met een scriptje controleren of die nog kloppen in de data van De Lijn. Waar die afwijken, de routerelatie wissen met JOSM.

Voor het alternatief van alles systematisch grondig te controleren, denk niet dat we genoeg mensen gaan vinden.

Als iemand een ander idee heeft, laat maar weten natuurlijk!

Herbouwen

Het goede nieuws is dat De Lijn de afgelopen jaren geïnvesteerd heeft in het verbeteren van hun eigen data. Tijdens de import door Polyglot jaren geleden, moest hij zo nog voor elke halte op basis van luchtfoto’s de juiste locatie proberen vinden. Ondertussen zouden de halteposities allemaal correct gezet moeten zijn na plaatsbezoek door De Lijn-medewerkers met een tablet met GPS.

Op wat langere termijn zouden we dus software kunnen ontwikkelen om de data te importeren en up-to-date te houden in OSM. (Ik beloof niet dat ik die ga maken :stuck_out_tongue: )

Deadline

Als niemand bezwaar maakt voor 7 oktober (binnen 2 weken dus), zal ik beginnen wissen wanneer ik eens tijd en motivatie vind.

1 post - 1 participant

Read full topic


Ce sujet de discussion accompagne la publication sur https://community.openstreetmap.org/t/busnetwerk-in-vlaanderen-grondig-veranderd-wat-te-doen-voorstel-van-mechanische-bewerking/104155