Terve!
Täältähän löytyy useita henkilöitä jotka kartoittavat polkuja OSM:iin maastokäyntien perusteella? Itsekin teen sitä silloin tällöin. Enimmäkseen toimin niin että ensin lisäilen polkuja Maanmittauslaitoksen (MML) datan/karttojen perusteella joita myöhemmin sitten täydennän ja korjaan maastokäyntien perusteella.
Mistä päästään varsinaiseen asiaani. Entäs sitten kun MML:n datan perusteella lisätty kohde todetaan olevan pielessä esim. sijainti ei aivan täsmää tai polku todetaan olevan sen verran olematon että se on syytä OSM:sta poistaa. Miten tästä saataisiin tieto Maanmittauslaitokselle, jotta he poistaisivat kohteen myös omista kartoistaan?
Tällaisessa tilanteessahan on ilmiselvä suuri riski olemassa sille että niin kauan kuin Maanmittauslaitos väittää kohteen olevan olemassa niin joku voi mennä sen OSM:iin uudestaan lisäämään (kun MML:n kartat näkyvät OSM-editorienkin taustalla) ja näin tehty erittäin arvokas maastotyö menee hukkaan.
Olisiko meillä OSM-yhteisöllä jotain mahdollisuuksia helposti ja keskitetysti raportoida tällaisista virheellisistä kohteista MML:n suuntaan? Sen verran tiedän (kun olen sitä kanavaa itse käyttänyt) että maasto@maanmittauslaitos.fi -osoitteessa ottavat kyllä mielellään tällaisia vihjeitä vastaan, mutta kuinka moni meistä tätä keinoa käyttää? Jos olette törmänneet tämänkaltaisiin tapauksiin niin miten olette itse toimineet & tagittanut ne? Tässä muutamia esimerkkejä itseltäni…
- Polun sijainti ja linjaus epätarkka
- Polku puuttuu maastosta kokonaan
- Polun linjaus MML:ssä epätarkka. Polkujen risteys puuttuu.
- MML:n datassa virhe kadunnimessä
Tuon viimeisen olen raportoinut MML:ään, mutta muiden osalta ajattelin odotella että noita kertyy muutamia ennenkuin viestitän niistä eteenpäin. Saataisiinko me sovittua tällaisiin käytäntöihin joku yhtenäinen tagityskäytäntö? Jos sellainen olisi niin sittenhän periaatteessa joku voisi rakentaa jonkun skriptin joka itsestään viestisi uusista virheellisistä kohteista MML:n suuntaan.
Olen keskustellut asiasta Maanmittauslaitoksen edustajienkin kanssa ja pohdiskellut erilaisia vaihtoehtoja tähän viestintään. Se on käynyt selväksi että asia kyllä kiinnostaa heitä muttei MML:llä ainakaan nykyisellään ole resursseja tai tahtotilaa aktiivisesti käydä OSM:ia tutkimassa, joten tieto pitäisi saada jotenkin heidän suuntaan puskettua. Herättääkö asia ideoita tai kommentteja?
4 posts - 3 participants
Ce sujet de discussion accompagne la publication sur https://community.openstreetmap.org/t/datavirheiden-raportointia-maanmittauslaitokselle/100483