Dit is niet juist getagd

Woensdag 9/11 was ik weer bij de online OSM meeting. Dat was weer leerzaam en gezellig. Daar kwam echter ook een voorval ter sprake waar ik nu aandacht voor vraag. Wat was er aan de hand?

In OSM stonden een aantal losse bomen gemapt met een aantal tags erop zoal species etc. Blijkbaar was er een ander mapper die dat niet mooi/goed vond en heeft dat verwijderd en i.p.v. een aantal losse bomen een lijntje getekend met natural=tree_row oid. Wellicht vergeet ik een detail maar bottomline is dat er dus mappers zijn die werk van anderen verwijderen of dusdanig aanpassen dat ze een andere betekenis krijgen zonder contact met de oorspronkelijke mapper. Ik vind dat dit echt niet kan en dacht… dat hebben we toch niet afgesproken zo? Ik kon echter niet snel een wiki oid. vinden waarin staat wat je moet doen als er iets gemapt is waar je het niet mee eens bent. In de wiki “good practice” (Good practice - OpenStreetMap Wiki) staat wel iets dat in de buurt komt en hoe dan ook wel goed is om te lezen. (lijkt me iets om naar nieuwe mappers te sturen mocht dat nog niet gebeuren) . Daar wordt ook expliciet aangegeven dat je met verwijderen helemaal voorzichtig (Good practice - OpenStreetMap Wiki) moet zijn omdat dit heel lastig is terug te vinden. Bij wijzigingen ligt alles nog netjes vast in de historie maar het terugzoeken van verwijderde elementen is veel lastiger.

Daarom hier mijn idee van wat je in zo’n geval zou moeten doen. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

“Als je iets ziet dat in jouw ogen niet juist gemapt is dan zet je een commentaar op de changeset waarin dat gebeurd is. Je geeft dan aan wat er volgens jou niet juist is en liever nog een suggestie erbij van hoe het wel moet. Als je gelijk hebt dan heeft die andere mapper weer wat geleerd en als de ander mapper gelijk hebt heb jij weer wat geleerd :wink:

En als jij en de mapper het niet eens worden kun je het issue op het forum posten en kijken of je met de hulp van de community er uit komt. Als dat nog niet lukt kun je naar de DWG stappen en vragen om hun visie op het geheel.”

Dit is dan mijn “normaal”. Ik ben benieuwd of dit ook jouw “normaal” is?

(NB ik heb het hier niet over het verwijderen van bv een meta data tag als source=bing van 10 jaar oud oid maar echt over een fundamenteel verschil van mening hoe iets getagd zou moeten worden)

12 posts - 5 participants

Read full topic


Ce sujet de discussion accompagne la publication sur https://community.openstreetmap.org/t/dit-is-niet-juist-getagd/5671