Er dubletter ok?

Jeg finder af og til spisesteder og og butikker på kortet for mit lokalområde, der tilsyneladende er dubletter af allerede oprettede steder. I starten gik jeg ud fra der blot var tale om fejl og fjernede dubletten.

Men efter lidt kontakt med brugeren bag oprettelsen viser det sig dog, at det er steder som er oprettet på baggrund af oplysninger fra CVR eller Fødevarestyrelsens kontrolrapporter.

Et par eksempler:

En kaffebutik er også blevet oprettet som café fordi de tilbyder friskbryggede smagsprøver, og nok derfor hos myndighederne også er registreret som cafe.

Men giver det mening at kaffebutikken oprettet to gange på OSM (på samme adresse)? Det man som kunde og kortbruger ser ude i virkeligheden er jo kun én kaffebutik. (Node: ‪Europa Kaffe & Te‬ (‪10812998757‬) | OpenStreetMap)

Et andet eksempel: Bagerforretningen i Den Gamle By i Aarhus er oprettet som to bagerier lige ved siden af hinanden fordi Fødevarestyrelsen har oprettet to separate smileyrapporter for den. Til trods for at den i myndighedernes kontrolsystem altså af en eller anden grund opfattes som to enheder, er det jo i praksis én og samme bager man finder på stedet. Igen: Giver det mening at der på OSM vises to bagerforretninger? (Node: ‪Den Gamle By Bagerbutik‬ (‪10812959189‬) | OpenStreetMap)

Indtil nu har jeg tolket ‘One feature, one OSM element’-retningslinjen som om, at ét objekt ude i virkeligheden generelt kun skal repræsenteres ved ét kortelement. Men nu er jeg kommet i tvivl, da dette system med at oprette spisesteder, caféer o.l. på baggrund af CVR og Fødevarestyrelsens registre tilsyneladende er ret udbredt. Vil gerne høre andres tanker om dette.

3 posts - 3 participants

Read full topic


Ce sujet de discussion accompagne la publication sur https://community.openstreetmap.org/t/er-dubletter-ok/98678