Felpositionerade byggnader

Det här ämnet har diskuterats i oändlighet, och verkar inte få någon lösning. Vi Sverige kommer förhoppningsvis få LM:s bakgrundskartor som öppen data, och när/om de läggs in som valbara i både JOSM och ID, så kanske folk börjar använda dessa. Som det är nu har vi Trafikverkets bakgrunder, och om de används för att positionskalibrera, skulle även bakgrunder från Bing etc. vara användbara.

Problemet är att de flesta (?) inte gör så. Antingen för att de inte känner till begreppet positionsfel på bakgrunder, att det inte känner till hur man kalibrerar bakgrunden eller helt enkelt att man in bryr sig. Det senare har jag stött på även hos nu aktiva karterare som inte är nybörjare. När jag påpekade detta för en van karterare var svaret att det var för jobbigt att kalibrera, att det inte var värt mödan! :face_with_diagonal_mouth:

Att “utlänningar” inte känner till Trafikverkets kartor kan ju vara förståeligt. Jag har nyligen träffat på en sådan person, som tydligen har något med TomTom att göra, som har mappat massor av byggnader i Faluns kommun. Alla felplacerade 5-10 meter. Inte något större fel, men när det ska gå korrekt placerade vägar mellan dessa, blir det många byggnader som är placerade på vägarna.

Jag förstår att det inte hjälper att gnälla på det här forumet om detta. Så jag brukar, när jag ser sådana problem, att skicka ett PM till berörda personer och upplysa om detta. Jag brukar också ibland skicka en anvisning hur man kalibrerar ID, som är den som oftast används.

Dessutom tycker jag det är konstigt att ovanstående problem inte bland de första man blir upplyst om när man börjar editera OSM. Jag själv var ovetande om det en lång tid innan jag själv lärde mig. Jag antar det är samma problem hos de flesta som börjar med OSM-editering.

Finns det någon vi kan göra åt detta? Eller är det bara att acceptera massor av byggnader felplacerade? Och hur blir det med byggnader, som autogenereras (av Microsoft)? Hur fungerar den tekniken? Hamnar de på rätt position?

6 posts - 5 participants

Read full topic

Ce sujet de discussion accompagne la publication sur https://community.openstreetmap.org/t/felpositionerade-byggnader/108898