Hej!
Parallellt med mitt pågående projekt så sitter jag och gör research på ett kommande projekt:
Gatuadresser. Det saknas vansinnigt många adresser i Sverige. Jag har kikat på den öppna data som finns och det är oftast enskilda kommuner som tillhandahåller denna och de som gjort så har också ofta rätt bra adresstäckning i OSM. Men det verkar väldigt känsligt detta med adressregister. Finns bolag som tar hutlösa summor för adressregister, men att kommun/län/stat skulle sitta och hålla på detta förstår jag inte riktigt? Varför?
Eftersom det handlar om ett enormt antal punkter som ska sättas ut så har jag fnulat på hur man skulle kunna underlätta arbetet och kommit fram till följande:
Det skulle gå ganska enkelt att knåpa ihop ett script som placerar ut en adresspunkt i mitten på en byggnad (om byggnaden inte redan har adresspunkt, entré eller dylikt.
Scriptet skulle möjligen kunna addera postnummer, postort, gatuadress (om denna går att uppskatta med hög sannolikhet), men inte husnummer. Det skulle göra att resterande manuellt arbete skulle begränsas till husnummer?
Skulle det kunna vara något? Vad ska man tänka på mer och framförallt: finns det någon ordentlig nationell adressdatabas som faktiskt går att använda?
10 posts - 6 participants
Ce sujet de discussion accompagne la publication sur https://community.openstreetmap.org/t/gatuadresser-i-sverige/8884