Ik ben enige jaren geleden bij toeval beland op het gebruikersoverleg BGT van DiSGeo. BGT is de basiskaart grootschalige topografie en bevat veel van de door de overheid beschikbaar gestelde geografische data. We gebruiken dit onder meer als referentie bij ons tekenwerk (in het programma JOSM).
Nu ben ik zelf niet zo’n GIS-wonder, dus gebruik ik het verder niet echt. Er zijn er onder ons die daar veel creatiever mee omspringen en ook met meer kennis van zaken. Ook hebben we de BAG-importgroep, die gebouwen en adressen importeert vanuit de gegevensbank van het kadaster.
Op het overleg presenteren (veelal) overheidsinstellingen hoe ze gebruik maken van BGT en open data, en wat ze ermee doen. Zo heeft de gemeente Deventer bijvoorbeeld enige tijd terug gepresenteerd hoe zij kabels en leidingen in 3d presenteerden, zodat een zogeheten KLIC-melding (KLIC staat voor Kabels- en leidingeninformatiecentrum) veel inzichtelijker wordt (als de gegevens überhaupt betrouwbaar zijn).
Enfin, mocht iemand interesse hebben in de vergaderstukken of zaken als de jaarrapportage van het BAG-bronhouders afnemers-overleg (zitten wij daar ook bij?), dan hoor ik dat graag. Sowieso worden sessies allemaal opgenomen. Ik meen dat je ze via dit kanaal kunt terugkijken: Zicht op Nederland - Datafundament - YouTube
Vandaag vindt het overleg op locatie plaats, bij het Landelijk Operationeel Coördinatiecentrum in Zeist/Huis ter Heide. Ik zal mijn ogen en oren goed de kost geven, wellicht kunnen we in het verlengde van wat eerder speelde rondom Veiligheidsregio’s en hun navigatie nog iets meer leren.
Misschien is het sowieso een idee om voortaan (ook?) iemand met wat meer bagage op het gebied van BGT, BRT en BAG op dit overleg te sturen. Ik zit er nu bij omdat ik ooit gereageerd had op een oproepje om iets te presenteren over Openstreetmap. Wie zou daar eventueel oren naar hebben?
6 posts - 6 participants
Ce sujet de discussion accompagne la publication sur https://community.openstreetmap.org/t/gebruikersoverleg-bgt/97479