[Hoe tag je] Overloopgebieden bij rivieren

Heel aktueel: overloopgebieden bij de volle rivieren. Afgelopen weekeinde liep ik van Sittard naar Thorn, hele grote stukken door de ondergelopen Maasvallei, heel indrukwekkend die stromende watermassa’s.
Waar uiterwaarden gewoonlijk land zijn, en sommige aangewezen gebieden alleen bij uiterste nood als reservoir worden gebruikt, heeft het “ruimte voor de rivier”-programma grote gebieden zo uitgevoerd dat ze geregeld geheel of gedeeltelijk onderlopen al naar gelang de waterstand.

Dit gebied bij Visserweert als voorbeeld.

Het was een uiterwaard, maar is met een nieuwe dijk gesplitst; het binnendeel is polder en het buitengedeelte dient als waterbuffer. Het is getagd als gras, maar dat vind ik voor zo’n onderloopgebied raar. Er ligt een brug in die vlakte die dus op de kaart een weiland overspant, terwijl het geregeld een watergebied is en zelden noemenswaardig gras heeft. Vissersweert is op dit moment een eiland.
Het gebied lijkt meer op een waddengebied, dat zou dus een tidalflat zijn, het is alleen niet tidal maar gebonden aan de waterstand in de rivier.
Ik denk dat het wel een soort wetland is met intermittent=yes.

Ideeën?

Toegevoegd: Het beeld op satellietdataportaal

6 posts - 4 participants

Read full topic

Ce sujet de discussion accompagne la publication sur https://community.openstreetmap.org/t/hoe-tag-je-overloopgebieden-bij-rivieren/107832