Infra avoimena datana

Kuten varmaankin tiedätte, kaasuputki ja datakaapeli vaurioittuivat Suomenlahdella. Tämä on sitten herättänyt keskustelua siitä, miksi putkien ja kaapelien sijainti on ylipäänsä julkista tietoa. Monia argumentteja julkista tietoa tukemaan toki on, mutta aiheellista on kenties myös kritiikki. Onko tämä tosiaan turvallisuusuhka, jos puhutaan myös maanpäällisestä infrasta? Kaasuputket, sähköasemat ja sähkölinjat ovat asioita joita olen itsekin lisännyt karttaan. Onko tämä suotavaa vai onko parempi jättää lisäämättä?

Itse olen avoimen datan kannalla, sillä valtiolliset toimijat luultavasti saavat tietoonsa tärkeän infran sijainnin vaikka tieto ei julkista olisikaan. Niin sanottu security through obscurity ei mielestäni ole riittävä peruste, mutta toisaalta ymmärrän että satojen kilometrien pituisilla yhteyksillä ei voi olla perusteellista valvontaa ja suojausta. Keskustelua tässä herättelen.

3 posts - 3 participants

Read full topic

Ce sujet de discussion accompagne la publication sur https://community.openstreetmap.org/t/infra-avoimena-datana/104802