Initialen in straatnamen, zijn dat afkortingen?

Over afkortingen in namen is de Wiki duidelijk: “If the name can be spelled without an abbreviation, then don’t abbreviate it”. Als reden wordt gegeven dat afkortingen als geheel uitgesproken moeten worden en je niet kan zeggen of bijvoorbeeld “St.” “Street”, “Sint”, “Sankt” of “Saint” betekent. Er gaat dus informatie verloren door afkorten, die bepaalde toepassingen van OSM onmogelijk maakt.

Straatnamen worden daarom uitgeschreven. Soms zie ik dat ook initialen worden uitgeschreven. Is dit de bedoeling? Hier gaat de uitspraak-reden namelijk niet op. De J. de Vriesstraat wordt als “Jee de Vriesstraat” uitgesproken, niet als “Jan de Vriesstraat”.

Verder is het ook niet altijd duidelijk welke voornaam bij de straatnaam hoort. Stel dat deze meneer De Vries burgemeester was. Volgens zijn paspoort heette hij Johannes de Vries, voor bekenden Jan en voor onbekenden J. de Vries.

Nu krijgt hij een straatnaam: Burg. J. de Vriesstraat, uitgesproken als “Burgemeester Jee de Vriesstraat”. “Burg.” moet sowieso uitgeschreven worden volgens de OSM-regels, maar vanwege de initialen zijn er nu drie mogelijkheden voor de name-tag:

1. Burgemeester J. de Vriesstraat (alleen burgemeester uitgeschreven)
  2. Burgemeester Johannes de Vriesstraat (zijn officiële voornaam)
  3. Burgemeester Jan de Vriesstraat (zijn roepnaam)

Ik vraag me af wat voor meningen er hierover zijn.

9 posts - 7 participants

Read full topic

Ce sujet de discussion accompagne la publication sur https://community.openstreetmap.org/t/initialen-in-straatnamen-zijn-dat-afkortingen/3976