Knippen en taggen of niets doen?

Eén van de doelen van Ankeric was het knippen van wegen zodat tzt een deel extra acces tags zou kunnen krijgen voor bicycle routing. In een aantal van zijn recente changesets heeft hij ook daadwerkelijk de access tagging aangepast. Dat betekent veelal een bicycle=no of use_sidepath op een klein stukje weg dat raakt aan een hoofdweg waar fietsen niet is toegestaan omdat deze hoofdweg al een bicycle=no of use_sidepath heeft. Op zich zou het niet fout zijn als deze kleine stukjes extra access tags zouden krijgen.

Op bijgaand kaartje (eerste poging) laat ik met de rode/oranje puntjes zien waar de weg geknipt zou kunnen worden om op een deel daarvan de access tags voor bicycle aan te passen. Er zullen nog wel wat false positives in zitten maar het gaat nu even om de grote lijn.

Ik knip dit soort wegen zelf niet op omdat:
1. Het niet mijn prio heeft
2. Het voor routing geen impact heeft omdat een routing engine het kleine stukje toch niet zal gebruiken omdat even verderop routing toch al is verboden. Functioneel verandert er niets.
3. Het opknippen er voor kan zorgen dat er nog meer straatnaam labels op de kaarten (w.o. Carto) kaart kunnen verschijnen.

Niet allemaal erg sterke argument moet ik toegeven. Het opknippen en taggen kan er ook voor zorgen dat een routing engine sneller werkt omdat die kleine stukjes weg helemaal geen rol meer spelen in de route berekening. En het helpt de renderers die heel expliciet willen weten waar er wel/niet gefietst mag worden. Er is dus zeker wat voor te zeggen om op te knippen en access te taggen.

Als er mappers zijn die hier actief mee aan de slag zouden willen gaan dan kan ik eens proberen om dit kaartje iets te verfijnen en wellicht ook rekening houden met mofa/moped. Ook kan ik de data periodiek verversen maar dat wil ik alleen doen als er mappers actief mee aan de slag willen gaan. Ik heb nog genoeg te doen….al was het maar wegen samenvoegen i.p.v. opknippen :wink:

8 posts - 3 participants

Read full topic

Ce sujet de discussion accompagne la publication sur https://community.openstreetmap.org/t/knippen-en-taggen-of-niets-doen/6319