Kopieerrecht Alle Bankjes

De populaire app Alle Bankjes gebruikt (naar eigen zeggen) OSM als bron, aangevuld met BGT en wat de appgebruikers invoeren. Terugleveren aan OSM lukt niet; deels is dat technisch een probleem maar vooral de regels rond import van data zitten in de weg. Daarom is alleen handmatig overnemen een optie, en de ontwikkelaar van de app gaat dat niet doen!
Er is geen copyright-verklaring in de app. De app noemt OSM alleen als achtergrondkaart, niet als bron van data.

Mijn vraag: kunnen we als mappers de bankjes uit de app die nog niet op OSM staan gewoon overnemen?

Ik denk zelf van wel, omdat als je OSM data gebruikt en weer aanbiedt, ook al voeg je daar zelf iets aan toe, je akoord moet zijn met de open licentie van OSM.

PS1 waarom ik dit wil weten: De padgroep van het Groene Hartpad wil de app als bron gebruiken om alle bankjes op het pad te tonen op hun website (sub-site van NIVON). Ze gebruiken al OSM als basiskaart, die toont al bankjes, maar Alle Bankjes heeft er meer. Dus de makkelijkste manier is om de ontbrekende bankjes in de buurt van de route in OSM over te nemen.
PS2 Ik zal ook kontakt opnemen met de ontwikkelaar Alle Bankjes, maar dan wil ik graag van tevoren weten hoe het met de rechten zit.

17 posts - 6 participants

Read full topic

Ce sujet de discussion accompagne la publication sur https://community.openstreetmap.org/t/kopieerrecht-alle-bankjes/8246