Luchtfoto in iD goed genoeg om positie object te bepalen?

Beste medemappers,

Even proberen nader toe te lichten met een voorbeeld. Heb onlangs in StreetComplete vragen gekregen over de positie van brandkranen. Een voorbeeld is deze: Node: 4093949841 | OpenStreetMap Nu viel het op dat ze op de kaart niet de goede positie hebben, in elk geval zeker niet als je naar de luchtfoto kijkt die je op iD-editor ziet (PDOK). Maar ook op basis van alleen de kaartdata kan ik zien dat ze verkeerd staan t.o.v. het fietspad.

In Id ziet het er zo uit:
brandkraan_id_editor

De brandkranen staan in de werkelijkheid tegen het hek aan (waar ook nog een trottoir naast ligt). Is het voldoende om deze foto als de basis te nemen en op basis hiervan de node richting het hek te verplaatsen? m.a.w. kan ik er vanuit gaan dat de fotolaag qua ligging (voldoende) klopt?

Heb voor de grap ook met Osmand een kleine gpx-track gemaakt in de buurt van de brandkraan en die ligt ongeveer gelijk met de ‘onderkant’ van het hek op de luchtfoto. Maar andere keren wijkt de gpx-track weer flink af en gaat ie bijvoorbeeld dwars door een heg op de foto heen. Maar goede gpx-tracks verkrijgen is denk ik weer een onderwerp apart :wink: (zou goede handleidingen daarvoor overigens wel waarderen).

6 posts - 4 participants

Read full topic

Ce sujet de discussion accompagne la publication sur https://community.openstreetmap.org/t/luchtfoto-in-id-goed-genoeg-om-positie-object-te-bepalen/104081