Maximumsnelheid bromfietsen: maxspeed:moped?

Sinds kort zijn mijn partner en ik de trotse bezitters van een elektrische scooter. Prima ding; we hebben er al veel plezier van. Iets wat we wel missen is de mogelijkheid om te navigeren. Als je aangeeft dat je een fietser bent wordt je naar wegen gestuurd waar je niet mag komen, hetzelfde als je aangeeft een auto te zijn. En een zinnige reistijd komt er al zeker niet uit. Ik hou me aanbevolen voor tips, maar ik heb niets gevonden dat praktisch bruikbaar is.
Een betere wereld begint bij jezelf, dus ik ben aan de slag gegaan om een bromfiets-profiel in elkaar te zetten voor OsmAnd. Dat lijkt op zich wel te lukken. Als gevolg ervan ben ik de laatste tijd al bezig om de wegen rondom routes die ik (vaker) rij goed te taggen. Tot zover de inleiding.

De maximumsnelheid voor bromfietsen laat zich als volgt samenvatten: 45 op de rijbaan (tenzij daar een lagere maximumsnelheid geldt natuurlijk), 40 op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom en 30 op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom.
Voor zover ik weet is er geen (betrouwbare) manier om op basis van OSM-data te bepalen of een way in de bebouwde kom ligt of niet (er is wel een zone:traffic maar die wordt niet veel gebruikt, in ieder geval niet op fietspaden in Zuid-Holland), dus het lijkt erop dat er data aan OSM toegevoegd moet worden. Wellicht is het verstandiger om de maximumsnelheid voor bromfietsen expliciet te taggen als die afwijkt van de algemene maxspeed of het limiet van 45 km/h van het voertuig zelf. Ik kom dan uit op maxspeed:moped, maar die tag wordt nog niet gebruikt.

Hebben jullie nog andere waardevolle inzichten? En is er bezwaar tegen het gebruik van maxspeed:moped?

19 posts - 9 participants

Read full topic

Ce sujet de discussion accompagne la publication sur https://community.openstreetmap.org/t/maximumsnelheid-bromfietsen-maxspeed-moped/3598