Meerdere BAG Pand id's in ref:bag tag

Ik analyseer de verschillen voor buildings in OSM en BAG. Daartoe neem ik bij inlezen in PostGIS met osm2pgsql de BAG id’s op met de style-import, regel:

node,way ref:bag text polygon

Dan komt in de tabel planet_osm_polygon een kolom ref:bag waarin soms BAG id’s staan. Samen met de NLExtract VIEW pandactueelbestaand kortweg pand, kan ik verschillen quantificeren (woonboten ‘houseboat’ even overslaan):

-- Wel in OSM, niet in BAG
SELECT osm."ref:bag"
FROM   osmnl.planet_osm_polygon osm
WHERE  osm."ref:bag" is not null AND osm.building != 'houseboat' AND NOT EXISTS (
   SELECT
   FROM   bag.pand bag
   WHERE  bag.identificatie::bigint = osm."ref:bag"::bigint
   );

-- Niet in OSM, wel in BAG
SELECT bag.identificatie
FROM   bag.pand bag
WHERE  NOT EXISTS (
   SELECT
   FROM   osmnl.planet_osm_polygon osm
   WHERE  bag.identificatie::bigint = osm."ref:bag"::bigint
   );

Dit levert interessante resultaten op: bijv Panden wel in OSM, niet in BAG zijn vaak afgebroken. Er kan op die plek een nieuw Pand staan met nieuw BAG id. Of Panden die weer uit BAG gehaald zijn als Stacaravans en Bunkers.

Omdat in OSM meestal de voorloopnullen van de BAG Id’s niet zijn opgenomen (eerdere versies NLExtract helaas) moet ik casten naar bigint. Helaas zijn er 120 records waar meerdere BAG id’s in ref:bag staan. Soms omdat een twee-onder-1-kap een enkele naam heeft als bijv Tesselschade Badlaan 4, Muiderberg. Soms met building=apartments en afzonderlijke BAG id’s in building:part: 396100000068044;396100000069422 Diepenbrockstraat resp 2-16 en 18-32, Heemskerk.

Edit: nog een paar ‘aparte’ waardes voor ref:bag:

Ik zou zeggen: laten we de BAG volgen, slechts 1 BAG id in ref:bag, liefst ook met voorloopnullen.

Als een building bestaande uit meerdere BAG Panden een enkele naam heeft, zie Tesselschade boven, is m.i. wel iets op te verzinnen. Maar vooral ook building:part maakt zaken gecompliceerd. Ik kan even niet terugvinden bijv in Wiki, of daar ooit besluiten over genomen zijn.

3 posts - 3 participants

Read full topic

Ce sujet de discussion accompagne la publication sur https://community.openstreetmap.org/t/meerdere-bag-pand-ids-in-ref-bag-tag/8972