Moottoriajoneuvolla ajo kielletty vs. pyörätie

Jatkan taas tagaustarkkuuden pohdintaani.

OSM-Wikin piirto-ohjeissa on parikin esimerkkiä, joissa kehotetaan merkitsemään Moottoriajoneuvolla ajo kielletty -merkillä merkittyjä teitä pyöräteiksi. Minua kovasti houkuttelisi muuttaa ohjetta, mutta ajattelin kuitenkin käyttää herättää hiukan keskustelua.

Noin lyhyesti: mielestäni ohje on väärin. Pyörätie ja tie, jolla moottoriajoneuvoilla ajo on kielletty, ovat toki usein samaa muistuttavia, mutta niillä on ainakin yksi merkittävä ero: pyörätietä ajava pyöräilijä on väistämisvelvollinen tullessaan risteykseen ajoradan kanssa (jos ei liikenteenohjauksesta tai muista säännöistä muuta johdu), tällaiselta moottoriajoneuvolla ajo kielletty -väylältä tullessaan pyöräilijä on tasa-arvoista liikennettä.

Ero näkyy myös liikenteenohjauslaitteiden asennusohjeissa: pyörätien merkkiin ei saa lisätä esim. “huoltoajo sallittu” -lisäkylttiä, vaan tuolloin pitää käyttää nimenomaan tuota C2-merkkiä.

Itse suosisin siis merkintää, jossa tällaiset tiet on merkitty highway=service, ja erityisesti jos tämä käy ympäristöstä selkeästi ilmi, mahdollisesti foot=designated, bicycle=designated. Wikin ohjeistus näiden tagien osalta on vanhentunutta, joten sitä pitäisi kirjoitella uusiksi joka tapauksessa.

… Ja kun nyt tulin matopurkin avanneeksi, voitaisiinko myös luopua tuosta ohjeistuksesta, jonka mukaan mökkitie olisi highway=track? Englanninkielisen wikin perusteella olen muodostanut itselleni mielestäni ihan suhteellisen johdonmukaisen ajatuksen, jonka mukaan track on tarkoitettu lähinnä teille, joita pitkin ajellaan pelloille, metsään tai muille tiluksille. Jos tien päässä on jokin selkeä kohde, on se sitten mökki tai vaikka mobiilitukiasema, tien tyyppi on service.

5 posts - 3 participants

Read full topic

Ce sujet de discussion accompagne la publication sur https://community.openstreetmap.org/t/moottoriajoneuvolla-ajo-kielletty-vs-pyoratie/100749