Hållit på att kartlägga lite marktäcke och byggnader osv inför ett cykellopp jag är med och arrangerar. Förvisso behövs bara vägarna som redan håller hög nivå där, men tänkte att det vore trevligt för deltagarna om kartan är lite mer komplett. Jag kör själv med freizeitkarte i min garmin när jag är ute och cyklar, och de kartorna är i stort sett en kopia av OSM-Carto med överlagrade höjdkurvor, så man ser direkt sitt nya kartlagda arbete sen sist när man laddar in senaste släppet in i sin garmin, mycket tillfredsställande. Jag är inte så idealistisk i mitt kartläggande, utan drivkraften är i regel ett behov jag känner att jag har själv direkt i en tjänst som finns idag. Sen infinner sig en viss mani ovanpå det så det blir alltid mer än jag tänkt från början.
Som understöd har jag använt LM Vektor 1:50000. Mycket av vektorn har kass precision och dålig detaljering pga geometrisk/kartografisk generalisering för skalan, men överlag är det ändå till stor hjälp, sjöar som inte har för skarpa uddar eller vikar representeras väldigt bra av vektorn, och det behövs ofta bara ett snabbt span runt sjöstranden och fixa till det sista manuellt. Väldigt mycket uppsnabbning i kartläggandet.
Myrmarker som finns mycket av här i norr har redan från början fuzzy borders så det behövs inte lika god precision, men manuell tillfixning här och var behöver man ändå göra, samt lägga in fler myrmarker då ganska många av de mindre inte finns med (eftersom det är 1:50000-skala)
Jag har inget konverteringsskript, jag har bara ett pythonskript för att plocka ut en liten mindre ruta från LM:s gpkg-filer så jag får en mindre gpkg-fil jag sen öppnar direkt i JOSM, därefter rensar jag alla LM:s taggar och tar bara rena vektorerna (rena ways) och bygger egna multipolygoner vid behov och sätter på OSM-taggar själv manuellt. JOSM är rätt effektivt att på att göra sådana saker över stora ytor, så har inte känt att det funnits ett behov av att skripta en översättning.
Lantbruksmarker och öppna fält i städer och byar är det som är sämst i LM-vektorn, där får man ofta göra om allt från början, generaliseringen har introducerat alldeles för stora fel, så där är man inte mycket hjälpt tyvärr.
LM har grovhuggna gränser för olika typer av skog, men i min kartläggning hittills har jag valt att inte ta med det. Gränserna känns lite för grovhuggna för att vara värda att importera, så i det här läget har det för mig varit bättre att köra med enkel skog utan extra taggar (landuse=forest oftast här i norr då mesta skogen är sådan som kan komma kalhuggas om den inte är i naturreservat). När det varit trädgräns mot kalfjäll så får man måtta ut den själv, den gränsen är inte bra i LM vektor.
Utöver sjöar är hydrologi-lagret med alla bäckar är en riktig guldgruva. Jag hade dock de flesta bäckar manuellt mappade redan så har inte använt det så mycket, förutom där tidigare mappning varit slarvig angående i precision. En å som ringlar sig i landskapet kilometer efter kilometer är sällan bra mappad från förr.
Precis som NVDB-import-projektet vi har skulle man kunna ha ett importprojekt för olika LM-data. Hydrologi-lagret med sjöar och bäckar/åar känns som en uppenbar kandidat, då det är i rätt bra skick trots 1:50000, bara mindre manuella korrigeringar krävs. Helt komplett är det inte, det är en del små tjärnar man vill lägga till extra, men bäckar är det nog inte, eller i alla fall är de i så fall så små att de inte går se på flygfoto.
Då det gäller bäckarna skulle man vara hjälpt av att se till att NVDB-import är klar först i området man jobbar i så vägarna ligger rätt och det finns broar där det ska vara broar, och så gör man ett skript som lägger in kulvertar där det krävs, eller så får man ha ett kulvertskript i JOSM för det kommer handla väldigt mycket om att lägga in sådana.
Ett “problem” med LM öppna vektordata är att man sittter och väntar på (nu i flera år) att LM ska släppa mer och bättre data, det som är i skala 1:10000 (fastighetskartan). Jag har nu mappat ut över 5000 byggnader för hand från satellitfoto de senaste två månaderna, men i bakhuvudet vet jag ju att det är mer eller mindre menlöst så fort LM släpper sitt byggnadsdata. Fast det har pratats om att det ska släppas i flera år och det har ännu inte kommit, och jag ville ha kartan i bättre skick nu, så då är det bara lägga ner timmarna.
Vill man göra ett arbete nu utan att vänta på 1:10000-datat och utan att känna att arbetet är bortkastat när det väl kommer så är det sjöar/åar och bäckar man ska lägga ner energin på.
Själv kommer jag lägga den energi jag har över även fortsatt på NVDB-projektet då jag tycker jag tillför mest värde där, men kanske det finns någon fler som kan sno ihop ett pythonskript och något dokument. Känns överlag som LM öppna data är rätt underutnyttjat, fortfarande stora ytor i Sverige, främst norr om Gävle, som har ganska dålig täckning och vore hjälpt av en systematiskt organiserad insats.
25 posts - 4 participants
Ce sujet de discussion accompagne la publication sur https://community.openstreetmap.org/t/nagra-erfarenheter-fran-lm-vektor/105500