Sportparken en name=* tags

Ik weet zeker dat dit onderwerp op het oude forum ook al aan de orde is gekomen, maar omdat ik geen zin heb om in de archieven van het oude forum te graven breng ik dit onderwerp graag hier ter sprake:

Veel sportparken en -velden zijn getagd met de naam van een sportvereniging als name=*. Dit komt vaak in de weg te zitten van de naam van het sportpark zelf en namen staan ook vaak op ieder veld, en daarom wordt er nog wel eens onhandig ping-pong gespeeld met de tags.

Ik zou graag tot een consensus komen voor het taggen van sportparken, -velden en -verenigingen. Als deze consensus al eens gemaakt is en ik die over het hoofd heb gezien zou ik 'm graag hier willen bekrachtigen.

Naar mijn idee kunnen we het beste de volgende tagging aanhouden:

• leisure=sports_centre (+ sport=*) met als name=* tag de naam van het sportpark als deze bestaat. operator=* kan optioneel worden toegevoegd; vaak is dit een sportvereniging of gemeente.
  • club=sport + sport=* + name=* op een (adres)node in het sportpark. operator=* is overbodig tenzij de sportvereniging door een externe partij beheerd wordt, wat onwaarschijnlijk is.
  • leisure=pitch + sport=* voor sportvelden, evt. met operator=* voor de sportverenigingen die de velden in gebruik hebben. ref=* kan gebruikt worden voor het nummer van het sportveld.

Als er dan op een sportveld een tag staat zoals name=V.V. OpenstreetmapNederland veld 1 kunnen we deze eenduidig omtaggen naar operator=Voetbalvereniging OpenstreetmapNederland + ref=1.

Het enige nadeel is dat club=* door veel kaarten momenteel niet gerenderd wordt, maar dit lijkt mij wel dé manier om velden, parken en clubs qua tags van elkaar te scheiden, en dit kunnen we vervolgens voorleggen op de Github pagina’s van bijvoorbeeld Carto.

4 posts - 3 participants

Read full topic

Ce sujet de discussion accompagne la publication sur https://community.openstreetmap.org/t/sportparken-en-name-tags/3904