Större import av hastighetsgränser

Hej!

Jag har under de senaste veckorna suttit och fnulat på en större import av hastighetsgränser i Sverige.
Först gjorde jag arbetet manuellt och har gradvis optimerat och optimerat till den punkt att jag nu sitter på ett script som skulle möjliggöra en större import av alla saknade hastighetsgränser från Trafikverket.
Notera: saknade! (inga ändringar av befintliga hastigheter)

Eftersom det handlar om ett större projekt så vill jag rådfråga communityn lite först. Jag beskriver först vad scriptet gör.

Scriptet jämför geometrin från OSM med den från Trafikverket med avseende på längd och geografiskt centrum och försöker avgöra om linjerna/way är identiska. Om så är fallet adderar den saknad hastighetsgräns till sträckan i OSM.

Detta kommer alltså bara att fungera på:

  • ways som redan är mappade väldigt snarlikt NVDB
  • på sträckor där det endast är en hastighet som råder. På ways som skulle behöva delas i flera hastighetssegment behövs det fortfarande göras manuellt.

Det handlar dock fortfarande om tusentals vägar som skulle kunna få hastighetsgränser rätt omgående.

Jag har gjort några lovande tester i Skåne. Scriptet tar inte miste på några geometrier. Dock kan felaktigheter förekomma, främst från NVDB självt (de räknar med en korrekthetsgrad på ca 95-96%)

Jag skulle isf tagga varje changeset med mechanical=yes och möjligtvis någon identifierbar tag?

Vad säger ni?

Med vänlig hälsning,
David

27 posts - 7 participants

Read full topic


Ce sujet de discussion accompagne la publication sur https://community.openstreetmap.org/t/storre-import-av-hastighetsgranser/7945