Suomen pyöräreittirelaatioiden järkeistäminen

Pyöräreittirelaatioita sekä luoneena että maastossa seuranneena ajattelin lähteä uuden foorumin innostamana ajamaan suurempaa uudistusta niiden käytöstä Suomen alueella. Valitettavasti(?) ruskeilla tarroilla merkittyjen valtakunnallisten pyörämatkailureittien aika on ohitse. Maastossa niitä ei enää juuri näe, niitä ei ole ylläpidetty vuosiin ja ELY-keskuskin suitsii niiden käyttöä. Laatu ja hyödyllisyyskin on kyseenalainen, reitit katkeilevat ja ohjaavat ajoittain hyvin huonokuntoisille väylille.

Uuden tieliikennelain myötä tarjolla on uusia pysyviä opasmerkkejä (F20-F23) reittien esittämiseen ja näitä hyödynnetäänkin jo esimerkiksi Suomen Eurovelo 10 osuudella sekä Salon Rannikkoreitillä. Mielestäni pääosin ainoastaan näitä pysyvämpiä opasteita seuraavia reittejä tulisi merkitä kartalle, koska niillä on selvä ylläpitäjä joka huolehtii niiden kunnosta ja tieto ei vanhene samalla tavalla reitti, joka on merkitty heiveröisen kepin nokkaan pienin kyltein. Nykyisin opastamattomille reiteillä on tarjolla paljon erilaisia karttasovelluksia ja en näe syytä miksi niitä pitäisi upottaa OSM:n dataan (ts. “Map what’s on the ground”).

Käytännössä reittejä on neljä tasoa:

  • icn = kolme (10, 11, 13) kansainvälistä Eurovelo-reittiä Suomen halki, joista yksi on pääosin suunniteltu ja merkitty
  • ncn = nykyisellään pääosin vanhentuneet valtakunnalliset pyörämatkailureitit
  • rnc = seudulliset reitit, esim. baanat ja aikaisemmin mainittu Salon seudun Rannikkoreitti
  • lnc = kaupunkien sisäiset reitit, olen pistänyt tähän esim. Helsingin valmistunuttu tavoiteverkkoa

Pyöräreittisuunnittelu on viime vuosina menossa siihen suuntaan että seudulliset pyörämatkailureitit (esim. Pihlaveden Polkasu, Puumalan saaristoreitti) ovat nousseet merkittävämpään rooliin ja tulevaisuudessa mahdollisesti tukeutuvat Euroveloihin. Valtakunnallisten pyörämatkailureittien tulevaisuudesta en ole löytänyt mitään tietoa, mutta ainakin Hämeen härkätie ja vastaavat pidemmät osin opastetut teemareitit voisivat mennä edelleen ncn:n alle.

Mitä siis ehdotan?

  1. Valtakunnalliset pyörämatkailureitit merkitään was:route tagilla tai vastaavalla elinkaaritiedolla. Vanha data voi olla ihan hyödyllistä, mutta sitä ei pitäisi tarjota nykyisellä tavalla.
  2. Wiki-sivu uudistetaan vastaamaan nykytilaa
  3. Jatkossa merkitään ainoastaan kyltitettyjä tai työn alla olevia icn-, ncn- ja rcn-reittejä. Lnc:n kohdalla tämä ei ihan toimi

Muutosten laajuuden vuoksi haluan kysellä muidenkin ajatuksia asiasta. Ovatko ehdotukset hölmöjä, onko jotain mitä en tiedä vai kuulostavatko toimet oikeansuuntaisilta? Onko asiassa eroja maakuntien suhteen? Pidetään keskustelu käynnissä nyt ainakin kuukausi tai pari ennen toimia, niin ihmiset löytävät uudelle foorumille.

2 posts - 2 participants

Read full topic


Ce sujet de discussion accompagne la publication sur https://community.openstreetmap.org/t/suomen-pyorareittirelaatioiden-jarkeistaminen/4646