Toegangsrestricties op mtb-paden

Hallo allemaal,

Mijn oog is gevallen op toegangsrestricties op mtb-paden, kort gezegd de specifiekere vormen van de access=* tags die hierop aanwezig zijn.

Een goed voorbeeld voor het onderwerp dat ik hier aansnijd is dit wegdeel van de MTB-route Rhenen. Het is een highway=path met oneway=yes, foot=permissive, horse=noenmotor_vehicle=no`. Tot zover is het glashelder.

De problemen ontstaan bij de toegangsrestricties specifiek voor fietsers. De tags bicycle=designated wordt veelal geïnterpreteerd als open toegang voor fietsers. bicycle:designated:type=mtb bestaat 634 keer en alleen in Nederland. Dit kan naar mijn idee simpel vervangen worden door mtb=*.

Verder is toll:bicycle=yes impliciet gerelateerd aan Key:toll - OpenStreetMap Wiki, maar de documentatie kan verbeterd worden zodat de tag door meer gebruikers ondersteund kan worden. Tenminste Organic Maps negeert hem nu nog. Ik kan hiervoor wel een Github issue aanmaken.

In de huidige situatie word ik door meerdere routing services (tenminste OSRM, Graphhopper en Organic Maps) met mijn stadsfiets over deze MTB-paden gestuurd. Zelfs de tag mtb:scale=2 wordt blijkbaar niet goed geïnterpreteerd, naar mijn idee waarschijnlijk dankzij de bicycle=designated tag.

Mijn voorstel luidt dat we de tagging combinatie van bicycle=designated en bicycle:designated:type=mtb versimpelen tot mtb=designated, en dat we aan MTB-paden met toll:bicycle=yes de tag bicycle=private toevoegen zodat mensen hier met hun stadsfiets en zonder vignet niet overheen gestuurd worden.

4 posts - 2 participants

Read full topic

Ce sujet de discussion accompagne la publication sur https://community.openstreetmap.org/t/toegangsrestricties-op-mtb-paden/5678