Wegen toevoegen in Nederland

Hoi allemaal

Eerst en vooral nog eens heel erg bedankt voor jullie bijdragen in onze MapRoulette-challenge voor het verbinden van geïsoleerde wegen, die intussen helemaal is afgerond!

We hebben nu een challenge aangemaakt waarmee we ontbrekende wegen in Nederland kunnen toevoegen: “Add Highways”. Sommigen onder jullie weten misschien nog dat we een tijd geleden al eens dergelijke challenges hadden, maar dat de kwaliteit toen nog niet optimaal was. We hebben intussen ons proces om de wegen te identificeren en valideren verbeterd, om zo het aantal false positives te beperken. Eerst detecteren we mogelijks ontbrekende wegen door OSM te vergelijken met onze TomTom-kaart, dan gaan we ook nog eens na hoe betrouwbaar onze data is door verificatie met behulp van het beschikbare lokale beeldmateriaal en/of GPS-data.

We willen er natuurlijk alles aan doen om te vermijden dat er wegen geïntroduceerd worden in OSM die niet toegevoegd zouden mogen worden. Daarom hebben we om te beginnen een klein aantal taken toegevoegd aan de challenge. Zo kan wie interesse heeft hier feedback op geven, voor we meer data toevoegen.

Ik geef nog even mee dat het vooral om kleinere wegen gaat, en dat de taken zich voornamelijk in de omgeving bevinden van een aantal lokale mappers die interesse hadden getoond in het verifiëren van onze edits en suggesties. We hebben samen een gesprek in Discord waarin we ook andere aan onze activiteiten gerelateerde vragen bespreken die een lokaal perspectief kunnen gebruiken. Wie graag aan dit gesprek zou deelnemen en misschien interesse heeft om lokaal advies te geven of zaken in zijn buurt te verifiëren, mag het me gerust laten weten. Uiteraard ben ik ook hier in het forum nog steeds actief om alle belangrijke informatie over onze projecten te delen en vragen te beantwoorden. De chat in Discord maakt het vooral iets makkelijker om berichten te sturen met mappers die geïnteresseerd zijn in meer regelmatige feedback en een nauwere samenwerking, zonder het volledige forum te spammen.

Eender wie dat wil, kan de challenge uittesten (zoals steeds: niets moet). Onze editors zullen over enkele weken eventueel ook werken aan taken waarvoor de juiste actie duidelijk is, maar eerst wachten we uiteraard jullie feedback af.

Bedankt alvast om jullie mening te delen! Ik hoop dat jullie de challenge goed vinden en dat het toevoegen van deze kleine wegen nuttig kan zijn voor use cases als last-mile delivery of navigatie voor hulpdiensten.

Groetjes
Marjan

PS Volgende week ben ik op FOSS4GNL. Misschien zie ik sommige onder jullie daar?

1 post - 1 participant

Read full topic

Ce sujet de discussion accompagne la publication sur https://community.openstreetmap.org/t/wegen-toevoegen-in-nederland/103488